måndag 25 oktober 2010

Scott Pilgrim Vs The World på fredag!


På fredag har filmen "Scott Pilgrim Vs The World" premiär i Sverige, och jag ska självklart se den då! Filmen är baserad på serien Scott Pilgrim av Bryan Lee O'Maley från Canada, som är i pocketformat i 6 delar. Den är tecknad väldigt simpelt, men samtidigt så är den otrolig uttrycksfull. Serien handlar om den 23-årige Scott Pilgrim som bor i Toronto, spelar i bandet Sex Bob-Omb(en av många tv-spelsreferenser) och är allmänt lat och dum. Scott hamnar i en del kärlekstrubbel med den mycket yngre Knives Chau men blir efter ett tag otroligt kär i en tjej han träffar på en fest, Ramona Flowers. De börjar dejta, men problem uppkommer. Det visar sig att Ramona har 7 onda expojkvänner som Scott måste besegra för att få henne för sig själv. Det kan låta otroligt fånigt och stelt, men det är helheten som gör serien så bra. Den skildrar vanliga ungdomsproblem och vardag, samtidigt som den bombarderar läsaren med tv-spelsreferenser och annat nördigt och galet. Detta har O'Maley verkligen lyckats bra med, då det är en otroligt väl fungerande kombination.

















Filmen är regisserad av Edgar Wright, mannen som gett oss filmer som "Shaun of the Dead" och "Hot Fuzz", två enligt mig riktigt underhållande filmer. Den har fått bra kritik hos fans, vilket bådar gott. Scott Pilgrim spelas av Michel Cera som är känd för roller i "Juno" och "Superbad". Jag gillar Michel Cera för sitt charmiga skådespel och jag tror han fungerar bra i rollen.
Längtar så otroligt till fredag och jag tror faktiskt inte att jag kommer bli besviken!

bilder tagna från
http://backseatcuddler.com/wp-content/uploads/2010/07/scott_pilgrim_vs_the_world_ver9.jpg
http://cache.gawker.com/assets/images/io9/2009/01/sp1.jpg

Inga kommentarer: