tisdag 7 september 2010

Filma!

Att göra egna filmer är något jag sysslat med en hel del för många år sedan. Det började med att jag och några kompisar filmade när vi åkte pulka en gång. Vi klippte inte utan såg bara inspelningen i sin helhet. Efter det gjorde vi filmer om den fiktiva karaktären "Magiska E-type". Namnet kom ifrån att jag klädde ut mig med en häxperuk och solglasögon, och de första filmerna var helt enkelt bara att jag och nån mer fuldansade till en E-type låt. Vi gjorde även 4 "avsnitt" av magiska E-type där han fjantade sig, träffade nya karaktärer(Magiska Arne Weise t.ex) och slogs mot sin ärkefiende "Döden". Dessa filmer gjorde vi med en sketen handkamera och vi klippte inte heller här, utan vi försökte göra bra klipp genom att stanna kameran på bra ställen och sen filma nästa scen.
Efter detta gjorde vi några avsnitt i en serie vi kallade "Män i Kläder". Namnet är en otroligt dålig parodi på "Men in Black" och handlade även här om två agenter som kämpar mot utomjordingar. Här klippte vi inte heller utan använde oss av samma teknik som tidigare. I första avsnittet var det bara jag, Max och Viktor som filmade, och vi hade säkert runt 6-7 karaktärer, så lite rörigt blev det.

På senare år var jag med i Mora Mediacenter, där man fick träffas i grupper och göra film. Nu blev det även klippning med avancerade program, men här blev det inte heller så jättebra filmer precis. Där slutade jag senare, och tappade lite av mitt intresse för att filma, vilket jag ångrar en hel del faktiskt. Har sett filmer som Max gjort och så och blir alltid så inspirerad och sugen på att göra film jag med.

Nu går jag som ni vet Filmvetenskap här på Högskolan i Gävle, och den här veckan ska vi faktiskt få göra film. På schemat står det först "Filmteknik - introduktion" och sedan "Arbete med laborativ kameraövning". Det ska bli jättekul att ta upp det glömda intresset igen. Visserligen är det bara en kameraövning så jag tror inte att vi ska göra nån avancerad handlingsdriven film precis, men vi ska få göra fler filmer i framtiden. Så idag ska det bli spännande att se vad det är vi kommer få göra.

Inga kommentarer: