måndag 8 november 2010

Troll 2!

Om ni läst inlägget innan detta så vet ni att jag och några till kikade på filmerna "Troll" och "Troll 2" för ungefär en vecka sedan. Förra gången skrev jag om första filmen och nu är det alltså dags att för en filmen som är kallad saker som "världens sämsta film", men också "den bästa sämsta filmen". Vad tycker jag om filmen då? Läs vidare!

Som en början vill jag säga att "Troll 2" knappt har något med den första filmen att göra. Filmen är gjord av en helt annan regissör, nämligen en man kallad Claudio Fragasso. Det är troligtvis ingen du har hört talas om vilket det heller inte var för mig innan jag sett filmen. En annan intressant fakta är att filmen egentligen skulle heta Goblins, som passar mycket bättre eftersom det inte är några troll i filmen, utan nyss nämnda varelse som härjar. "Troll 2" handlar också om en helt annan familj än i den första.

Familjen Waits(far, mor, dotter och yngre son) ska på sin semester byta hem med en familj från den lilla fiktiva byn Nilbog(läs det baklänges). De är dock helt ovetande om vilken ondska som finns där, alla förutom sonen Joshua som pratar med sin döde farfar lite då och då som i filmens början varnar den lille pojken för de fula varelserna. Pojken som spelar Joshua måste vara den sämsta barnskådespelaren jag någonsin sett i en film! Barnskådisar är sällan riktigt bra, men Michael Stephenson som spelar Joshua är inte att leka med alltså. Fruktansvärda ansiktsuttryck och en otroligt jobbig röst är det du får serverat till dig, och det är inte lite han säger i filmen heller! Vill påpeka att jag under filmens gång kunde bli galet frustrerad på den lille ungj#veln! Jag och troligtvis de andra som såg filmen med mig önskade pojkens död flera gånger.Även Robert Ormsby som spelar Seth, farfadern är makalöst dålig med sina konstant stirrande ögon och skumma röst som överdramatiskt pratar med Joshua.

Se på honom!? Alla kan inte bli lyckade skådespelare...

Den äldre dottern Holly är kär i en jämnårig pojke som mest umgås med sina vänner, vilket hon inte accepterar det minsta. Föräldrarna gillar honom inte heller särskilt mycket men han lyckas såklart dra med sina vänner för att följa efter familjen på sin resa. Se på Holly och pojkvännens diskussion här så får det tala för sig själv hur vedervärdig Connie Mcfarland är som skådespelare i den här filmen. I klippet så ser man även en skymt av modern i familjen som är minst lika hemsk. (Märk också att Tom Cruise och Johnny Depp är med i filmen!)
Nästan den enda skådespelaren i filmen som går att acceptera är George Hardy som spelar fadern Michael. Jag säger inte att han är en bättre skådespelare än de andra, nej nej, han är snarare en av de sämre. Det är just det som gör han så otroligt skön med sina galna citat och livlösa ansikte som gör honom acceptabel. När familjen kommit till huset de ska spendera sin sommar i så har ägarna lämnat en måltid till sina gäster när de kommer dit, nämligen gröna pajer och annat i samma färg. Alla utom Joshua börjar glufsa i sig(även fast det är onaturligt grön mat), eftersom hans farfar varnar honom att de inte ska äta maten och ger honom 30 sekunders tid att komma på något att göra för att övertala dem. I sista sekunden kommer han på att han kan pissa på matbordet, vilket leder till en av de bästa George Hardy-scenerna i filmen! Jag låter klippet tala för sig själv. Här får man även ett smakprov på Micheal Stephensons värdelösa skådespel. Jag har verkligen lärt mig att älska citatet "And you can't piss on hospitality! I wont allow it!". Vad sjutton tänkte manusförfattaren? Ville de att det skulle vara komiskt eller tyckte de seriöst att det lät som något en normal människa kan kasta ur sig? I vilket fall är det ett citat som alltid kommer finnas i mitt hjärta.

De unga pojkarna är de första som stöter på trollen(jag väljer att kalla dem det i fortsättningen!). En av pojkarna går ifrån husbilen de farit med och stöter på en ung kvinna som blir jagad av trollen. De flyr tillsammans till ett stort ruckligt hus där en ond häxa bor, som styr över trollen. Hon bjuder de unga på grön dricka(suspekt eller?) vilket först förvandlar flickan till en hög med grön slem som trollen börjar slafsa i sig. Pojkens reaktion är den mest kända scenen från filmen och är helt fantastisk om man ska se till underhållningsvärde. Se och njut av skräpklippet! Återigen kan jag inte fatta vad tusan de tänkte? Om det skulle vara seriöst så har de lyckats så fenomenalt mycket så man nästan vill gråta. Men som iakttagare av filmen så går det inte att göra något annat än att gråta. Häxan är också en nämnvärd karaktär som spelar över sjukt mycket och är nästan lika enerverande som Joshua!
Joshua fattar tillslut att Nilbog är Goblin baklänges och familjen kommer i kontakt med trollen även de. Sista delen av filmen går ut på att familjen försöker fly från de hungriga vegetariantrollen(de äter bara växter, därför förvandlar de sina offer till det...) för att till slut besegra dem. Kanske inte den sämsta skräckfilmshandlingen du har hört talas om men det är resultatet som gör den så värdelös. Dock är den en god underhållningsfilm på många sätt!

Trollen är förövrigt riktigt fult designade. Plastiga och hafsiga masker och potatissäckar som kläder liksom! Till och med den första filmen hade mycket snyggare troll som faktiskt va relativt välgjorda. Dessa ser verkligen bara billiga ut.

"Troll 2" är med rätta kallad "The Best Worst Movie". Jag har sett en del riktiga dåliga filmer som har varit underhållande men "Troll 2" har enligt mig och många andra i världen något mycket mer. Dokumentären "The Best Worst Movie" och de fans som visas visar måhända överdriven kärlek till filmen men jag tycker att titeln passar in på hur jag kort skulle beskriva filmen. Om du är modig nog att se denna skräpfest så kommer du i efterhand inte bli besviken på vad du gav dig in på. Samla ihop en hög med likasinnade och njut av den! Jag kan inte annat än avsluta med att säga att jag älskar filmen! Ett hett tips är att se "The Best Worst Movie" efter "Troll 2" för att få se vad skådespelarna och de andra inblandade i filmen tycker och tänker om den.

"You can't piss on hospitality!"-George Hardy

bilder tagna från
iconsoffright.com
actionflickchick.com
thefilmyap.com

Inga kommentarer: