torsdag 8 september 2011

Musiktipset?!

Idag tänkte jag göra något helt nytt: tipsa om några musikplattor!
Precis som film och tv-spel, så har även musik en väldigt stor plats i mitt liv, kanske störst av alla tre. Lyssnar på musik väldigt mycket av min vakna tid och då upptäcker man väldigt mycket nytt och bra hela tiden.

Nu kör vi!

Musiktips 01: Serenades - Criminal Heaven
















'







Serenades består av ingen mindre än en av mina absoluta favoritmusiker: Markus Krunegård(som bland annat gjort Laakso, Hets och soloprojekt), men även Adam Olenius som tidigare är sångare i bandet Shout out Loads som dock jag inte lyssnat särskilt mycket på. Serenades började med att släppa en EP kallad Birds bestående av fyra låtar. Jag fastnade direkt för den härliga blandning av olika genrer som brittpopp och västkust. Vissa har kallat musiken för pretentiös, vilket det kanske också är, men jag gillar det verkligen. Det är framförallt kul att höra Krunegård sjunga på engelska igen, som med Laakso. Jag gillar framförallt texterna på plattan, som sig bör handlar en hel del om kärlek, men de gör det mycket bra tycker jag och känslan infinner sig verkligen i låtarna. Jag såg även Serenades live i sommras på Peace & Love-festivalen i Borlänge innan de hade släppt Criminal Heaven, så det var kul att höra alla låtar från plattan innan den släppts.

Skivan finns på Spotify: Serenades – Criminal Heaven
Eller börja med att pröva låten Birds som det finns video på:



Musiktips 02: IAMX - Volatile Times


























IAMX är ett soloprojekt av Chris Corner som tidigare varit medlem i bandet Sneaker Pimps(som jag aldrig hört talas om tidigare eller lyssnat på). Jag hittade IAMX på ett litet underligt sätt måste jag säga. Jag satt och tittade på filmer om min mobil Samsung Galaxy S2 innan jag skulle få den för att få reda på lite hur den fungerade och så på youtube, och när killen som håller i guiden ska demonstrera musikspelaren så spelar han en låt av IAMX, och jag blir direkt intresserad och letar upp det på Spotify.
Jag har mest lyssnat på plattan Volitile Times, och gillar den väldigt mycket. IAMXs musik handlar om allt från sex till religion, men också en hel del om musikindustrin och independent är vägen att gå. Genremässigt så är IAMX någon sorts indierock med elektroniska inslag. Även IAMX är väldigt känslomässig musik och kan precis som Serenades kallas pretentiöst, men det ser jag inte som något dåligt.

Skivan på Spotify: IAMX – Volatile Times
Video på låten Bernadette som har en otroligt snygg musikvideo:


Det får räcka med två skivor den här gången, då det kan ta en stund att smälta en skiva. Får se om det här blir ett återkommande inslag i min blogg.

Inga kommentarer: